چرم تصنعی و مصنوعی
نوشته شده توسط : علی پور


چرم تصنعی و مصنوعی ماده ای می‌باشد که با هدف به کار گیری به تیتر جایگزین چرم در موضوع هایی مثل تولید اسباب و اثاث منزل، پوشاک، کفش، پارچه و دیگر کاربرد هایی که در آن ها به روکشی چرم مانند نیاز می‌باشد اما استفاده از چرم واقعی در آن ها سبب ارتقا هزینه ها می شود و یا برای کاربرد مسئله لحاظ مطلوب نیست، تولید می شود . چرم مصنوعی با نام های مختلفی مانند leatherette، faux leather، PU leather، pleather و یا این که چرم گیاهی شناخته می شود . 

کمربند
ایجاد چرم مصنوعی راه متعدد متعددی برای تولید چرم های تصنعی ابتکار عمل گردیده اند . یکی از اولی چرم های مصنوعی، Presstoff نام دارد که در آلمان قرن 19 میلادی اختراع شد . این چرم از خمیر کاغذ که به شکلی یگانه فرآوری شده و به صورت لایه ای در آمده تشکیل می شود . گسترده ترین کاربرد این نوع چرم در جریان پیکار جهانی دوم در آلمان بوده است که از آن به عنوان جایگزین چرم حقیقی وواقعی به کارگیری می شد . در این دوران، به دلیل وضعیت جنگی، چرم واقعی جیره بندی شده بود . قابلیت به کار گیری از Presstoff تقریبا در هر گونه کاربردی که در آن معمولا از چرم حقیقی و واقعی به کار گیری می شد، به جز کالاهایی نظیر کفش که به طور مکرر تحت اثر خمش، ساییدگی یا رطوبت قرار داشتند، وجود داشت . زیر چنین شرایطی Presstoff لایه لایه گردیده و چسبندگی خود را از دست می دهد . Poromeric ها از یک روکش پلاستیکی ( معمولا پلی اورتان) بر روی یک لایه حساس الیاف( معمولا پلی استر) ساخته می شوند . واژه و کلمه poromeric به وسیله شرکت DuPont و به عنوان اشتقاقی از کلمه های porous(متخلخل) و polymeric(پلیمری) موضوع استعمال قرار گرفت . او‌لین ماده poromeric، محصولی از شرکت DuPont بود که Corfam اسم داشت . این ماده برای اولین بار در سال 1963 و در جریان نمایشگاه کفش شیکاگو معرفی شد . Corfam بخش اصلی غرفه DuPontدر نمایشگاه جهانی نیویورک در سال 1964 را به خویش اختصاص داده بود . پس از خرج میلیون ها دلار برای بازاریابی این کالا برای فروش به تولیدکنندگان کفش، DuPont در سال 1971، Corfam را از بازار توده آوری کرد و حقوق و دستمزد آن را به یک کمپانی لهستانی فروخت . Leatherette نیز از پوشاندن یک اصلی پارچه ای بوسیله پلاستیک ساخته می شود . این پارچه را می بضاعت از الیاف طبیعی یا تصنعی تهیه کرد . این پارچه در ادامه به وسیله یک لایه نرم PVC پوشانده می شود . Leatherette در صحافی به کارگیری می شود و همینطور به کارگیری از این ماده به عنوان فریم دوربین های قرن بیستم نیز رایج بود . چرم Cork مشابه Presstoff، جایگزین دیگری برای چرم ارگانیک میباشد که از الیاف ارگانیک پوست درخت بلوط چوب پنبه ای که به صورت فشرده در آمده است تنظیم می شود . 


پروسه ساخت چرم مصنوعی قدم های اضطراری برای تهیه چرم تصنعی و مصنوعی پلی اورتان:1- پارچه حیاتی 2- پوشش پلی اورتان بر روی آن اعمال می شود 3- یک پوشش رنگی به آن بیشتر می شود 4- برای پایان کار، بافت نهایی به آن طولانی تر می شود استعمال از چرم تصنعی در پوشاک و پارچه ها اکثر اوقات از چرم های مصنوعی در پوشاک و پارچه ها به کار گیری می شود . یک عدد از معایب چرم های مصنوعی با پوشش پلاستیکی این می‌باشد که حالتی متخلخل ندارند و اجازه عبور هوا را نمی دهند؛ بنابراین، در شرای از آن ها برای تهیه خرقه و یا پوشش صندلی های ماشین ها و . . . استعمال شود، می تواند باعث عرق کردن شود . یکی از دارای اهمیت ترین مزیت های این دسته چرم، به خصوص در اتومبیل ها این می‌باشد که در مقایسه با چرم طبیعی به نگهداری مقداری نیاز دارااست و به راحتی ترک بر نمی دارااست یا این که رنگ خویش را از دست نمی دهد . 





:: برچسب‌ها: کمربند ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: